Škola a vzdelanie v centre pozornosti Podmienkou duševného rastu žiaka je ochota vzdelávať sa a túžba dosiahnuť viac. K tomu je treba, aby učiteľovo srdce bilo pre žiaka, umenie vedenia školy zabezpečiť potrebné podmienky pre vzdelávanie svojich žiakov i samotné fungovanie. Školstvu, tejto nie jednoduchej téme bol venovaný seminár, ktorý sa poriadal 21. 5. 2004 v KD vo Veľkom Krtíši pri príležitosti Dní A. H. Škultétyho. Spoluorganizátormi boli - Štátny okresný archív Veľký Krtíš, Miestny odbor Matice slovenskej, Mestský úrad, Novohradské osvetové stredisko, Evanjelický a. v. cirkevný zbor a Spoločnosť A. H. Škultétyho vo V. Krtíši.
Program tohoročných Dní A. H. Škultétyho bol zameraný na 185. výročie jeho narodenia, 50. výročie založenia strednej školy na území okresu V. Krtíš a 35 rokov Gymnázia A. H. Škultétyho vo Veľkom Krtíši. Účastníci seminára sa stretli ako dobrí priatelia školy, pekného slova i histórie, vďaka čomu si nachádzame trvalé miesto uprostred iných národov. Na seminári boli srdečne privítaní: Ján Lacko, bývalý riaditeľ SVŠ, Mgr. Ján Černík, bývalý riaditeľ gymnázia, RNDr. Ján Lastivka, bývalý profesor matematiky a ďalší, ktorí majú spoločné, že škola a vzdelávanie mladej generácie boli pre nich celoživotným poslaním. S prednáškami vystúpili: "Z histórie školstva v okrese V. Krtíš - PhDr. Marta Kamasová, riaditeľka Štátneho archívu, pobočka V.Krtíš, "Gymnázium A. H. Škultétyho vo Veľkom Krtíši" - Mgr. Mária Hroncová, "Súčasnosť a perspektívy Gymnázia A. H. Š." - Mgr. Pavel Černík, riaditeľ Gymnázia A. H. Škultétyho V. Krtíš. 185. výročie narodenia A. H. Škultétyho a jeho odkaz nám pripomenula Mgr. Mária Vršková. Prítomní so zmiešanými pocitmi počúvali o neprajníkoch vzdelávania, prekážkach v zakladaní najmä stredných škôl, i ťažkostiach, ktoré vedenie už fungujúcich škôl muselo prekonávať. Mnohokrát bola fungujúca škola zrušená, či jednoducho preradená do iného okresu, čím bol žiakom nášho regiónu sťažený prístup k vzdelaniu. O to príjemnejšie bolo počúvať od autorov prednášok o úspechoch študentov i pedagógov v súťažiah a olympiádach, v odbornej činnosti, na výstavách i dobre zvládnutých maturitách. predpokladom priaznivých výsledkov je, aby učiteľ a škola dostali náležitú podporu a úctu. V diskusii zaznela aj otázka: "Ako to, že kedysi aj v najchudobnejšej dedine boli aj dve školy - cirkevná i štátna a predsa ich obce vedeli "utiahnuť"? Pritom dnes, keď sa toľko hovorí o význame vzdelania už mnohé školy zrušili, iné tento osud čaká Odznelo i to, že kedysi žiaci pracovali v škole aj po vučovaní. Dnes obedom končí ruch v školách. Žiaci sú vychovávaní najmä ulicou. Žiada sa mi na to poznamenať, že v demokracii je je povinnosťou učiteľa bezplatne a nasilu venovať sa po vyučovaní žiakom, ktorí často o to ani nestoja. Žiaci vo svojej neskromnosti veria viac svojmu počítaču ako prísnemu učiteľovi. A čo ak učiteľova prísnosť vyplýva práve z lásky k žiakovi a pre dobro žiaka by si zaslúžil i podporu rodiča. Otázok týkajúcich sa školy a vzdelávania je mnoho. Aby sa na ne hľadali odpovede, bol poriadaný aj tento seminár. Veď poznávaním pozitívneho z histórie ale i poučenie z chýb sú človeku vzpruhou i odrazom pre lepšiu prácu v budúcnosti. Z príležitosti 185. výročia narodenia A. H. Škultétyho a 50. výročia založenia strednej školy v okrese V. Krtíš bude 25. júna 2004 Slávnostná akadémia Gymnázia A. H. Škultétyho vo V. Krtíši (35. výročie vzniku gymnázia) spojená s prezentáciou pamätnice Gymnázia A. H. Škultétyho Autor: Mgr. Mária Vršková Na hlavnú stránku |